Burgemeester Vroomen op bezoek bij werkplaats Vechtzomp

Burgemeester Vroomen kwam woensdag 19 augustus langs om de bouw van de Vechtzomp te bekijken. Scheepsbouwer Harmen Timmerman vertelde over het werk dat tot nu toe is gedaan en wat er allemaal nog moet gebeuren voordat de zomp te water gaat.

Gezellig druk is het woensdagmiddag in en buiten de werkplaats. Bij de scheepstimmerwerf zijn bestuursleden, vrijwilligers en pers aanwezig. Burgemeester Hans Vroomen komt een kijkje nemen en krijgt de eer om het nieuwe gevelbord van de werkplaats te onthullen. De bodem van de Ommer Vechtzomp vult de ruimte van de werkplaats en rondom ligt hout en staan machines. De Vechtzomp wordt gebouwd op traditionele wijze en Harmen Timmerman, scheepsbouwer, vertelt uitgebreid aan de burgemeester hoe dit tot stand komt.

Burgemeester Vroomen onthult gevelbord werkplaats

Tijdens het bezoek van de burgemeester vertellen scheepsbouwer Harmen en vrijwilliger Gerrit Veerman enthousiast over de bouw van de vechtzomp. “We hebben een eigen plek gecreëerd en kunnen nu aan de slag!” Daarnaast is er ook een moment voor het onthullen van de naam van de werkplaats: De Scheepstimmerwerf! De burgemeester onthult het nieuwe gevelbord.

Bouw van de Vechtzomp

Harmen Timmerman vertelt Burgemeester Vroomen over de bouw: “De bodem van de zomp is klaar en het geraamte staat. De volgende stap is het maken van de huidgangen (zie afbeelding).” De bouw van de zomp gaat ongeveer drie jaar duren. “We zijn gestart in juni, iets later dan gepland in verband met corona. Hierdoor hadden we wel een achterstand, maar we lopen nu mooi op schema, zelf iets voor.”

Vrijwilligers en studenten

Harmen Timmerman is al meer dan 40 jaar bezig met het bouwen van boten, maar de bouw van de zomp doet hij niet alleen. Zo’n twaalf vrijwilligers helpen hem hierbij. Het is ook de bedoeling dat er studenten en leerlingen van verschillende scholen in de regio worden betrokken bij de bouw. Harmen Timmerman: “we hebben al afspraken gemaakt met scholen en leerkrachten. We gaan met name kijken welke projectmatige klussen de leerlingen kunnen oppakken.”